André Tolman is MfN-Registermediator
MfN RegistermediatorAndré is als mediator ingeschreven in het MfN Register. Een mediator kan ingeschreven worden wanneer hij een gedegen opleiding heeft genoten, een lopende mediationpraktijk heeft, de kennis en vaardigheden up-to-date houdt door continue bijscholing en een zorgvuldige dossiervorming en administratie hanteert.
|
MfN FamiliemediatorIn datzelfde MfN Register staat André ook vermeld met de accreditatie Familiemediator, wat inhoudt dat hij gespecialiseerd is in de problematiek rondom einde relatie en echt-scheidingen. Dit is kort te omschrijven is vier samenhangende thema's: partners, kinderen, inkomen en vermogen.
|
Mediator in ArbeidszakenEen conflict op de werkvloer kan prima geschikt zijn voor een mediatintraject, zodat een juridische zaak wellicht voorkomen kan worden.
André mediate regelmatig bij een arbeidszaak en kan partijen op die wijze uitstekend naar een goed resultaat begeleiden. André heeft op het arbeidsvlak veel kennis en expertise in huis. |
MfN Reglementen en modellen
De kwaliteit van André als MfN Registermediator ligt onder meer vastgelegd in onderstaande documenten en werkmodellen, waarmee bij aanvang van een Mediation gewerkt wordt. U kunt ze downloaden en inzien. Voor aanvang van een mediationtraject zult u ze ook toegezonden krijgen, zodat u op voorhand weet waar u aan toe bent.
MfN reglement
|
Uw mediation
|
Rechts-bijstand
Uw Privacy
|
Wat is mediation?Er zijn vele manieren om met een een dreigend of actueel conflict om te gaan. Het is natuurlijk het mooist wanneer de conflictpartijen zelfstandig de kwestie kunnen bijsturen of hanteren, en zo hun relatie gezond kunnen houden en samen of apart van elkaar verder de toekomst in kunnen. Lukt dat niet zelf, dan kan er gekeken worden naar alternatieven en dan kan mediation een uitstekende keuze zijn. Op deze wijze kan men toch zelf het conflict hanteren.
Mediation is een gesprek of een traject van gesprekken tussen de conflictpartijen, onder begeleiding van een mediator.
De intentie van partijen in mediation is om met elkaar in gesprek te zijn, te vertellen wat er speelt en ook te horen wat er speelt bij de ander.
Het doel van mediation is om samen te komen tot een voor ieder gewenste uitkomst voor het conflict.
Belangrijke kenmerken van een mediation zijn
vertrouwelijkheid, vrijwilligheid en veiligheid. |
|
VertrouwelijkAlles wat tijdens de mediation besproken wordt, valt onder vertrouwelijkheid. Partijen in een mediation spreken daarom af dat alles wat er in een mediation besproken wordt, niet gedeeld wordt met anderen buiten de mediation.
Dit is noodzakelijk om uit te kunnen spreken wat er dwars zit, of te brainstormen over mogelijkheden, zonder dat dat meteen consequenties heeft. De vertrouwelijkheid geldt uiteraard ook voor de mediator. Blijkt gedurende het proces dat overleg met een vertrouwenspersoon of een deskundige gewenst is, dan dient deze persoon ook een vertrouwelijkheidsverklaring te ondertekenen. zodat de vertrouwelijkheid weer is geborgd. |
VrijwilligDeelnemers aan een mediation kiezen er zelf voor om hun conflict aan de mediationtafel te bespreken. Die vrijwilligheid gaat nadrukkelijk samen met het commitment om er wel voor te gaan, dus toe te werken naar een productief gesprek en zelfs naar een uitkomst waar iedereen voldoende tevreden over kan zijn.
De conflictpartijen zetten zich dus beiden in om er samen uit te komen. De vrijwilligheid voor deelname aan een mediation geldt ook voor de mediator. Een MfN mediator is gebonden aan bepaalde gedragsregels die de integriteit van de mediator waarborgen, en daarmee ook het commitment van de mediator beschrijven. |
VeiligPartijen in een mediation moeten zich veilig genoeg voelen om te kunnen zeggen waar ze mee zitten, en kunnen vanuit deze veiligheid op zoek gaan naar onderliggende oorzaken en belangen bij zichzelf.
Veiligheid wordt geboden door werkafspraken zoals de vertrouwelijkheid en vrijwilligheid, maar ook zeker door de vaardigheid en de vertrouwenswekkendheid van de mediator. Het kan daarom voor alle partijen belangrijk zijn om eerst een intake-/kennismakingsgesprek te doen met de mediator. Zo kunnen de partijen, en dus ook de mediator, vrijwillig besluiten om wel of niet met elkaar in zee te gaan. |
Voor aanvang van een mediationVoor aanvang van een mediationtraject dienen de Rules-Of-Play, oftewel de spelregels van mediation doorgesproken te worden met alle deelnemers. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er van de deelnemers en de meidator verwacht mag worden. De gedragsregels van de MfN Registermediator schrijven voor dat de mediator vooraf aan het intakegesprek de volgende documenten aan de deelnemers stuurt: het MfN Mediation Reglement, de MfN Gedragsregels voor de mediator, de MfN Mediationovereenkomst en de privacyverklaring.
In de mediationovereenkomst worden afspraken gemaakt over de werkwijze van de mediator, de vertrouwelijkheid, vrijwilligheid, het commitment en de veiligheid, en ook over het tarief en de werkzaamheden van de mediator en de eventuele verdeling van deze kosten. De mediationovereenkomst dient door alle deelnemers en door de mediator getekend te worden. Pas na ondertekening van de overeenkomst mag een mediation starten. |
Is uw probleem of kwestie geschikt voor mediaton?
Zonder relatie geen conflict |
Meestal is mediation een geschikte manier om een conflict te hanteren.
Voor een succesvolle mediation zijn een klein aantal criteria essentieel:
|
En wat is dan de meerwaarde van mediation?
Voor elke vorm van conflicthantering is wel iets te zeggen. Juist mediation is een mooi alternatief en zelfs preventief in te zetten.
- Allereerst is mediation uitdrukkelijk geen juridisch traject. Het is belangrijk te realiseren dat in vele gevallen de oorzaak van een conflict niet ligt in regels en wetten. De oorzaak van een conflict ligt vaak in relatie, emotie en verwachtingen. Een juridische procedure zou daaraan voorbij gaan.
- In mediation houden deelnemers zelf de regie over de uitkomst. De mediator beweegt met het gesprek mee en begeleidt in communicatie, houdt de relatie in het oog en bewaakt de voortgang en ziet toe op de toekomstgerichtheid. Hij zorgt ervoor dat deelnemers willens en wetens besluiten kunnen nemen.
- Mediation is vertrouwelijk, gedurende en ook na de mediation, en van "goedbedoelde adviezen" van anderen is daarom ook geen sprake. Partijen beslissen samen wat er van het hele mediationtraject naar buiten gebracht mag worden.
- Door middels mediation een conflict te hanteren, leren de partijen ook beter om te gaan met eigen conflictsituaties in de toekomst.
- Door niet te kijken naar wie er gelijk heeft op basis van standpunten, maar juist door elkaars achterliggende verhalen te horen, krijgen partijen meer inzicht in de belangen en motieven van de ander. Zo kunnen zij elkaar beter gaan begrijpen en zou er zomaar meer wederzijds begrip kunnen ontstaan.
- Bij mediation schakelen de partijen samen één mediator in, worden de kosten voor het traject gedeeld en bij echtscheidingszaken veel mensen komen in aanmerking voor een toevoeging. Dat maakt dat een mediationtraject vaak veel goedkoper is dan een juridische procedure.
- Vechtscheidingen komen niet voor in mediation. Het is wel zeker toegestaan om het gepassioneerd oneens te zijn met elkaar. Agree to disagree.
- Afspraken die in een mediationtraject gemaakt worden, zijn toekomstgericht met behoud van uzelf en de ander. Mocht achteraf blijken dat de gemaakte afspraken niet werken in de praktijk, dan is men vaak zelf goed in staat om samen de gemaakte afspraken aan te passen. Mocht dat niet zelfstandig niet lukken, dan kan er een nieuw mediationtraject gestart worden.
- De stelling is: mislukte mediations bestaan niet.
Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn - Benjamin Franklin
Hoe verloopt mediation?
Een mediation bestaat uit meerdere kenmerkende fasen:
1. Voor de start
a) U wilt op eigen initiatief een mediation starten.
Willen u en degene waarmee u een conflict heeft op eigen initiatief een mediationtraject opstarten? Dan kunt u zelf een MfN registermediator selecteren in het online MfN Register en deze benaderen. Als deze mediator bij het MfN in het register staat, behoort deze mediator zich te houden aan de MfN Gedragsregels en zich daarom onafhankelijk en neutraal op te stellen.
b) De rechter heeft u doorverwezen naar mediation.
Bent u betrokken bij een gerechtelijke procedure en heeft de rechter u doorverwezen naar mediation? De gerechtelijke procedure wordt dan tijdelijk stopgezet en u probeert de kwestie alsnog via mediation op te lossen. Het kan namelijk goed zijn dat u er alsnog uitkomt via mediation. Elke rechtbank en elk gerechtshof heeft een mediationbureau met mediationfunctionaris(sen). De mediationfunctionaris kan u informatie geven over mediation naast rechtspraak en uw vragen beantwoorden. Ook helpt de mediationfunctionaris u in de keuze van een mediator via een lijst met gekwalificeerde MfN registermediators die ervaring hebben met verschillende soorten zaken. De mediationfunctionaris zal de eerste afspraak voor u organiseren.
c.) Doorverwijzing van het Juridisch Loket.
Het Juridisch Loket is een initiatief van de overheid en wordt betaald door het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het juridisch loket zal met u bespreken of mediation de manier is waarop het geschil behandeld kan worden.
2. Intake en eerste bijeenkomsten(en)
Zodra een (eerste) afspraak met de mediator gemaakt heeft, is het verstandig om deze bijeenkomst goed voor te bereiden. Zet bijvoorbeeld op papier wat voor u het probleem is, welke zaken belangrijk zijn voor u en wat het allerbelangrijkst is. Ook kunt u proberen in te schatten hoe de ander tegen het probleem aankijkt en wat voor U belangrijk is.
De mediationbijeenkomsten vinden meestal plaats op een neutrale plek, bijvoorbeeld op het kantoor van de mediator. De eerste bijeenkomst is een intakegesprek U maakt kennis met de mediator. Hij zal u uitleggen wat mediation inhoudt en
welke uitgangspunten gelden tijdens een mediation. Daarnaast krijgt u allebei de gelegenheid om uw kant van het verhaal over de kwestie te vertellen. Samen met de mediator maakt U afspraken over de voortgang van de mediation en welke onderwerpen aan de orde behoren te komen.
3. Mediationovereenkomst.
In de intake legt de mediator een aantal punten vast in een mediationovereenkomst, zoals de vertrouwelijkheid en geheimhouding, over welk onderwerp de kwestie gaat en welk uurtarief geldt. Ook verklaart u dat u actief meewerkt en dat u de kwestie wilt oplossen. De mediator verklaart in deze overeenkomst dat hij onpartijdig zal zijn, zich neutraal zal opstellen en geen enkel belang heeft bij de oplossing die u voor de kwestie zult vinden. Voor dat de mediation
start, is het verplicht de dat iedere deelnemer in de mediation deze Mediationovereenkomst ondertekend. Alle afspraken voor het mediationtraject staan op papier. Daarom is zo'n overeenkomst heel belangrijk. Elke MfN registermediator is verplicht te werken met een MfN mediationovereenkomst.
4. Start Mediation en Mediationbijeenkomsten.
Na de ondertekening van de mediationovereenkomst start de mediation. Tijdens de bijeenkomsten zal de mediator elke deelnemer verzoeken zijn kant van de kwestie te vertellen. Sommige mediators maken gespreksverslagen (op hoofdlijnen) of aktie lijstjes, andere mediators niet. Een mediator is niet verplicht dit te doen. Na een aantal gesprekken is het bekend hoe u beiden tegen de kwestie aankijkt, en is duidelijk wat voor iedereen de kern van de kwestie is en welke zaken belangrijk zijn in de toekomst.
5. Onderzoeken mogelijke opties dan wel oplossingen; de Onderhandelingsfase.
Als duidelijk is wat er speelt, de belang inzichtelijk zijn en ieder in de gelegenheid is geweest zijn verhaal te doen, dan is het punt bereikt waarop beide partijen constructief aan mogelijke oplossingen kunt gaan werken. De mediator heeft
verschillende technieken en maakt gebruik van zijn ervaring, waarmee hij u beide ondersteund om te komen tot de gewenste oplossingen. Tevens is het nuttig en nodig te toetsen hoe haalbaar de oplossingen zijn en of die gaan werken in de praktijk
6. Einde: vaststellingsovereenkomst.
Als beide partijen een oplossing hebben gevonden, dan kan met elkaar overeengekomen worden dit ook vast te willen leggen en legt de mediator deze oplossing vast in een vaststellingsovereenkomst of de mediator besteedt dit uit aan een jurist. Deze overeenkomst is belangrijk omdat hierin alle afspraken beschreven staan die u gemaakt heeft. Het schept
rechten en plichten waar u zich beiden aan dient te houden. U ondertekent deze overeenkomst allebei. Hiermee verklaart u dat u zich houdt aan de afspraken. Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond.
Nazorg.
Nadat de mediation is beëindigd kan het zijn dat U later wederom over de zelfde kwestie een beroep gaat doen op de Mediator. De mediator is dan verplicht op nieuw met een mediationovereenkomst aan te gaan.
1. Voor de start
a) U wilt op eigen initiatief een mediation starten.
Willen u en degene waarmee u een conflict heeft op eigen initiatief een mediationtraject opstarten? Dan kunt u zelf een MfN registermediator selecteren in het online MfN Register en deze benaderen. Als deze mediator bij het MfN in het register staat, behoort deze mediator zich te houden aan de MfN Gedragsregels en zich daarom onafhankelijk en neutraal op te stellen.
b) De rechter heeft u doorverwezen naar mediation.
Bent u betrokken bij een gerechtelijke procedure en heeft de rechter u doorverwezen naar mediation? De gerechtelijke procedure wordt dan tijdelijk stopgezet en u probeert de kwestie alsnog via mediation op te lossen. Het kan namelijk goed zijn dat u er alsnog uitkomt via mediation. Elke rechtbank en elk gerechtshof heeft een mediationbureau met mediationfunctionaris(sen). De mediationfunctionaris kan u informatie geven over mediation naast rechtspraak en uw vragen beantwoorden. Ook helpt de mediationfunctionaris u in de keuze van een mediator via een lijst met gekwalificeerde MfN registermediators die ervaring hebben met verschillende soorten zaken. De mediationfunctionaris zal de eerste afspraak voor u organiseren.
c.) Doorverwijzing van het Juridisch Loket.
Het Juridisch Loket is een initiatief van de overheid en wordt betaald door het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het juridisch loket zal met u bespreken of mediation de manier is waarop het geschil behandeld kan worden.
2. Intake en eerste bijeenkomsten(en)
Zodra een (eerste) afspraak met de mediator gemaakt heeft, is het verstandig om deze bijeenkomst goed voor te bereiden. Zet bijvoorbeeld op papier wat voor u het probleem is, welke zaken belangrijk zijn voor u en wat het allerbelangrijkst is. Ook kunt u proberen in te schatten hoe de ander tegen het probleem aankijkt en wat voor U belangrijk is.
De mediationbijeenkomsten vinden meestal plaats op een neutrale plek, bijvoorbeeld op het kantoor van de mediator. De eerste bijeenkomst is een intakegesprek U maakt kennis met de mediator. Hij zal u uitleggen wat mediation inhoudt en
welke uitgangspunten gelden tijdens een mediation. Daarnaast krijgt u allebei de gelegenheid om uw kant van het verhaal over de kwestie te vertellen. Samen met de mediator maakt U afspraken over de voortgang van de mediation en welke onderwerpen aan de orde behoren te komen.
3. Mediationovereenkomst.
In de intake legt de mediator een aantal punten vast in een mediationovereenkomst, zoals de vertrouwelijkheid en geheimhouding, over welk onderwerp de kwestie gaat en welk uurtarief geldt. Ook verklaart u dat u actief meewerkt en dat u de kwestie wilt oplossen. De mediator verklaart in deze overeenkomst dat hij onpartijdig zal zijn, zich neutraal zal opstellen en geen enkel belang heeft bij de oplossing die u voor de kwestie zult vinden. Voor dat de mediation
start, is het verplicht de dat iedere deelnemer in de mediation deze Mediationovereenkomst ondertekend. Alle afspraken voor het mediationtraject staan op papier. Daarom is zo'n overeenkomst heel belangrijk. Elke MfN registermediator is verplicht te werken met een MfN mediationovereenkomst.
4. Start Mediation en Mediationbijeenkomsten.
Na de ondertekening van de mediationovereenkomst start de mediation. Tijdens de bijeenkomsten zal de mediator elke deelnemer verzoeken zijn kant van de kwestie te vertellen. Sommige mediators maken gespreksverslagen (op hoofdlijnen) of aktie lijstjes, andere mediators niet. Een mediator is niet verplicht dit te doen. Na een aantal gesprekken is het bekend hoe u beiden tegen de kwestie aankijkt, en is duidelijk wat voor iedereen de kern van de kwestie is en welke zaken belangrijk zijn in de toekomst.
5. Onderzoeken mogelijke opties dan wel oplossingen; de Onderhandelingsfase.
Als duidelijk is wat er speelt, de belang inzichtelijk zijn en ieder in de gelegenheid is geweest zijn verhaal te doen, dan is het punt bereikt waarop beide partijen constructief aan mogelijke oplossingen kunt gaan werken. De mediator heeft
verschillende technieken en maakt gebruik van zijn ervaring, waarmee hij u beide ondersteund om te komen tot de gewenste oplossingen. Tevens is het nuttig en nodig te toetsen hoe haalbaar de oplossingen zijn en of die gaan werken in de praktijk
6. Einde: vaststellingsovereenkomst.
Als beide partijen een oplossing hebben gevonden, dan kan met elkaar overeengekomen worden dit ook vast te willen leggen en legt de mediator deze oplossing vast in een vaststellingsovereenkomst of de mediator besteedt dit uit aan een jurist. Deze overeenkomst is belangrijk omdat hierin alle afspraken beschreven staan die u gemaakt heeft. Het schept
rechten en plichten waar u zich beiden aan dient te houden. U ondertekent deze overeenkomst allebei. Hiermee verklaart u dat u zich houdt aan de afspraken. Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond.
Nazorg.
Nadat de mediation is beëindigd kan het zijn dat U later wederom over de zelfde kwestie een beroep gaat doen op de Mediator. De mediator is dan verplicht op nieuw met een mediationovereenkomst aan te gaan.